Monday, May 24, 2010

Jadual

With Love Ied @ May at 10:30 AM
...........pam susu. Saya sgt gembira. Dah banyak ibu-ibu yg sedar kebaikan susu ibu. Saya saja nak bekongsi la jadual mengepam saya. Memandangkan baby Akma sekarang memerlukan at least 20 oz susu utk 9 jam dia berada di nursery, saya kena kerja keras sket. Mana la tau jadual mengepam saya ni boleh memabntu ibu-ibu yang bekerja utk meneruskan penyusuan secara ekslusif. Bukanla saya kata jadual saya ni best sgt. Tapi ok la utk saya yang kadang-kadang mengalamai susu yg tidak berapa produktif ni.

Hari saya bermula seawal 5 pagi. Bagai jam yang sudah di set. anak teruna saya pun bangun 5 pagi. Waktu ini saya akan pam sebelah dan sebelah lagi direct feeding si abang ni. Dalam 20 minit, saya dapat 4 oz sebelah.

Dalam kereta, lebih kurang pukul 7 pagi, saya akan direct feed si adik pula dalam 30 minit.
Sampai di pejabat, breakfast, mulakan kerja, pukul 10 pagi, saya kan buat double pumping. Dalam 20 minit. Hasilnya, 2 oz each bottle. So skrg dah 6 oz. In fact sekarang ni, saya tgh double pumping!

Tiba pula pukul 1 tgh hari. Selepas makan tengah hari lebih kurang 1.30 ptg, saya akan buat double pumping sekali lagi. Kali ni hasilnya agak lumayan. 9 oz! So skrg dah 15 oz.

Pukul 4 ptg saya, lagi sekali akan buat double pumping. Tapi hasilnya tak seindah tadi. Lebih kurang 7 oz sahaja. Stok susu saya dah 22 oz!

Pukul 7.30 ptg saya akan pam sebelah dan direct feed si abang memandangkan si adik selalunya baru lepas diberi susu oleh pengasuh. Dapat 5 oz. So total hasil "kerja kuat" saya 27 oz.sehari! Selebihnya saya direct feed anak-anak saya.

Begitulah hari saya setiap hari... Tak la berapa hectic drpd org lain. Saya tau ada yg mengepam every 2 hours. Saya kagum sangat ibu-ibu ni. Kalaulah saya mampu buat mcm tu. Boleh. Insyallah. Sedikit masa lagi.

3 comments:

ayukhairy said...

gud info fren...
alhamdulillah, ayu skrg ni masih lg follow 4 kali pump sehari.. tp beza la sikit bia dibandingkan masa baru2 naik kerja dulu, 6 kali sehari...hehe..apa2pun, semoga niat kita berjaya untk mahukan yg terbaik utk anak kita ye ^_^

Aku wanita yang cekal said...

tq for info..bole wat rujukan...skrg sy dlm pntg lg..next mth br mula keja...

Ied @ May said...

ayu

by the time saya tulis komen ni, jadual pam saya dah bertukar kpd 4 kali je sehari.. sebab kat opis cooler bag tak muat nak isi 6 botol. blh 4 botol je.

putrialeesya

tahniah atas kelahiran anakanda yg comel (saya da jenguk blog awak). terima kasih kerana menjadikan saya yg x seberapa ni sbg rujukan..

 

happy. dont hate me Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting