Friday, October 16, 2015

BENTAN

With Love Ida Mansor at 12:04 PM

APAKAH ITU BENTAN

Bentan adalah keadaan di mana seorang ibu yang berpantang tiba-tiba tidak sihat sehingga mengganggu keselesaan dan mengakibatkan kesakitan yang tidak dapat diketahui puncanya secara tiba-tiba.

Ia selalu terjadi di awal tempoh berpantang kerana dipercayai ketika tempoh ini, keadaan dalaman ibu yang masih lemah.

Tetapi ada juga kes bentan yang terjadi di tempoh penghujung berpantang dan kadang2 selepas tempoh berpantang.

JENIS-JENIS BENTAN, SIMPTOM, PUNCA & CARA RAWATAN

1. Bentan Urat

Badan ibu tiba2 lemah / demam / bisa-bisa urat & setiap sendi badan seperti lutut dan sebagainya.

Seluruh otot badan akan berasa tegang & kekejangan.

**Selalunya keadaan ini berlaku apabila ibu terlalu aktif atau melakukan aktiviti fizikal yang melampau. Kerja yang orang berpantang boleh buat hanya : Lipat baju & belek baby.

Sesiapa yang sibuk nak sapu sampah, mop lantai, sendiri mau ingat la.
Kadang-kadang tak boleh terima alasan diorang yang kononnya "saya kesiankan mak saya, kak".

Tapi lepas dah bentan, korang still susahkan mereka. Tapi kali ini berkali ganda. Sebab diorang kena jaga korang, bayi yang baru lahir, anak-anak kecil yang lain & suami korang.

Jadi, mana relevannya sikap "kesian" kamu tu?

Kalau dah jadi macam ni tolong JANGAN MENGURUT. Sebab kalau mengurut, urat tu jadi lagi sakit. Apa yang perlu dilakukan adalah sapu minyak panas ke seluruh badan & mula bertungku / bertuam sehingga pecah peluh.

Tuaman / tungku perlu dilakukan di seluruh tubuh dengan sekata.

2. Bentan Urat Peranakan / Urat Rahim (ari-ari)

Kesakitan di bahagian ari-ari yang sederhana atau terlampau sakit sehingga tumpah darah.

Kadang2 kesakitan ini menyebabkan lutut bertemu dagu sehingga susah untuk meluruskan badan si ibu.

Selalunya terjadi jika ibu-ibu mengangkat benda-benda berat.

Kalau korang nak tau, masa dalam pantang ni, air dalam cerek tu pun dah dikira berat tau.

Sebab tu kalau dalam pantang, janganlah korang nak dukung anak-anak korang yang selain newborn korang tu.

Bentan urat peranakan juga boleh terjadi jika ada ibu-ibu langgar pantang ; berjimak masa dalam tempoh 44 / 100 hari berpantang.

Kalau bersalin normal, tak boleh bersama suami selama 44 hari.
Kalau yang menjalani pembedahan, tak boleh bersama dengan suami selama 100 hari.
Sesiapa yang melanggar pantang ni memang parah akibatnya.
Bukan sahaja berjimak, kalau korang na "ringan-ringan or stim-stim dengan suami sehingga menaikkan syahwat pun tak boleh sebenarnya nanti urat tu kembang.
Sebab tu jugak la orang tua dulu-dulu kalau time berpantang, memang kena halau suami tu dengan mak bidan / mak mertua.
Para suami kena tido luar sampai ibu abis berpantang.

3. Bentan Urat Besar (pinggang)

Urat besar ialah urat buluh rahim yang melalui bahagian pinggul yang dikenali sebagai urat sum.
Ibu2 yang mengalami bentan urat besar ini akan merasa lenguh & sakit di ats bahagian tongkeng (belakang). Selalunya terjadi pada ibu2 yang bersakin secara pembedahan.

Kadang2 kesakitan di bahagian pinggang & tumit yang serius sampai ibu jalan terjengket2.
Jika dibiarkan, ibu boleh berjalan capik seumur hidup.

** kalau bentan urat besar ini terjadi, bakar batu tungku. Di atas alas batu tungku, tabur ibu kunyit dan limau nipis yang telah dikisar (blender). Letak batu tungku & balut.

Letak kain dibahagian pembukaan faraj & start bertungku. Lepas dah tungku bahagian permukaan faraj tu, letak batu tungku atas lantai, lepas tu dengan posisi satu kaki melutut & satu kaki lagi menegak sehingga bahagian alat sulit dan dubur berada di atas batu tungku.
Rawatan ini perlu dilakukan selama 3 hari berturut2.

Bagi yang sampai tahap tumpah darah, buat tangas kering.

Caranya : Cuma bahan tu hanya pakai ibu kunyit & pati limau nipis.

Sebab itulah ibu berpantang digalakkan banyak banyakkan berehat , jangan terkena hujan walaupon tempiasnya , jangan suka mandi lama lama , jangan main air ( kalau pinggan pun jangan basuh . minta tolong orang lain basuhkan ) , elakkan mandi budak , dan janganlah angkat berat berat (even anak kecil korang ) .

Kerana sakit bentan ni memang x tertanding dan sakitnya boleh buatkan ibu ibu berpantang merana .

Dan sebab itu digalakkan setiap wanita PERLU ada 1 batu sungai

0 comments:

 

happy. dont hate me Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting